Sunday, March 9, 2008

Tanda baligh

BAGI kebanyakan lelaki, ‘mimpi basah’ adalah sesuatu yang penting kerana ia menandakan mereka memasuki alam dewasa atau lebih tepat, baligh.


Namun, ada soalan diterima daripada lelaki yang memasuki usia awal 20-an tetapi mengaku tidak pernah mengalami mimpi sedemikian. Mereka bimbang sama ada sudah baligh atau tidak?

Buat pengetahuan, bagi wanita, tanda baligh mereka ialah kemunculan darah haid. Ia juga menandakan wanita berkenaan memasuki alam yang membolehkan mereka hamil jika bersetubuh.

Tanda ini dikenali sebagai ‘menarche’ yang dihadapi semua wanita normal. Bagaimanapun, berbeza dengan lelaki yang sperma mereka aktif sepanjang hayat, wanita mengalami proses ‘menopaus’ pada peringkat lewat usia.

Berbalik kepada persoalan mengenai mimpi basah, ia antara dua tanda, selain pancutan air mani ketika merangsang anggota sulit yang mana selama ini tidak pernah keluar air mani ketika merangsangkannya, yang menandakan seseorang itu baligh.

Bagi lelaki yang mengeluarkan air mani, mereka boleh menghamilkan wanita apabila bersetubuh. Tanda ini dikenali sebagai ‘spermache’.

Sehubungan itu, mana-mana lelaki yang menjalani tumbesaran tubuh badan seperti orang dewasa tetapi belum menghasilkan air mani, sama ada melalui onani atau mimpi basah, kemungkinan sistem reprodusinya belum matang.

Antara tanda masalah itu ialah anggota sulitnya kelihatan kecil, termasuk kedua-dua buah zakarnya, serta kurang atau tiada bulu roma di permukaan anggota sulit. Lelaki yang biasa onani tidak mengalami mimpi basah walaupun dia kurang melakukannya.

Jika seseorang lelaki itu berasa tidak pasti mengenai kematangan mereka, lebih baik berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan.

Bagi kes di mana doktor berasa ragu-ragu, pemeriksaan menyukat tahap hormon testosterone atau hormon kelelakian akan dapat memberi gambaran keadaan yang lebih jelas.

Jika hormon berkenaan normal, tahap kelelakiannya juga normal dan begitu sebaliknya yang menandakan seseorang itu mengalami kekurangan hormon.

Cara mengatasi masalah ini ialah dengan penambahan hormon, yang mana kebiasaannya seawal sebulan selepas proses berkenaan, perangsangan alat sulit menyebabkan ejakulasi berlaku.

Bagi anda yang mempunyai anggota sulit normal dan ada pancutan air mani ketika merangsangkan anggota sulit, anda dalam golongan lelaki sempurna.

No comments: